Vad gör jag om ett lag drar sig ur?

Förändringar i sista minuten är ofta oundvikliga. Här får du hjälp med hur du hanterar dem.

Max Martinsson avatar
Skrivet av Max Martinsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Cup Managers support finns tillgängliga för att hjälpa till om ni fortfarande har frågor eller känner er osäkra efter att ha läst följande manual. Kontakta oss på 046-525 80 eller support@cupmanager.net.

Om ett lag drar sig ur efter att du har färdigställt och publicerat spelschemat så har du i princip tre alternativ:

  1. Göra om spelstrukturen så att det passar med de nya förutsättningarna

  2. Ta bort laget och låt systemet hantera den tomma platsen i gruppen

  3. Ställ in W.O. (walk over) på matcherna med det aktuella laget

Läs mer om respektive alternativ nedan.

Alternativ 1: Göra om spelstrukturen så att det passar med de nya förutsättningarna

Om ni förändrar lottningen eller spelstrukturen innebär detta att matcher lottas om och behöver därefter schemaläggas på nytt

Om ett lag drar sig ur förändras förutsättningarna för hur turneringens struktur kan se ut. Med detta alternativ väljer ni som turnering att göra om spelstrukturen så att den passar med de nya förutsättningarna. Detta kan innebära att man t.ex:

  • Gör om storleken och/eller lottar om grupperna

  • Skapar om A-eller B-slutspelet

  • Inför kvalificeringsmatcher mellan gruppspel och slutspel etc.

Hur ni väljer att göra är upp till era önskemål eller turneringsriktlinjer. När ni vet hur ni önskar den nya strukturen skapar ni helt enkelt den i programmet. Tänk på att förändringar i gruppernas struktur förändrar också både matcherna som oftast får nytt ID-nummer och själva schemaläggningen av matcherna. Det kan alltså innebära en del extra jobb om man väljer att skapa om spelstrukturen.

Alternativ 2: Ta bort laget och låt systemet hantera den tomma platsen i gruppen

Cup Manager hanterar tomma platser i grupplottningen som om den platsen helt enkelt inte excisterar . Det betyder att exempelvis en femlagsgrupp med fyra tillsatta lag och en "empty" position i praktiken hanteras som en fyralagsgrupp. Gruppspelet kommer därmed spelas som om det vore en fyralagsgrupp och eventuella matcher som tidigare var inplanerade utifrån att det skulle ha varit fem lag i gruppen döljs helt enkelt utåt. Det betyder att de inte kommer med i spelschemat på hemsidor och i appen etc. Om spelstrukturen har slutspelsmatcher som bygger på exempelvis att ett femte lag skall gå till B-slutspel, så kommer den matchen helt enkelt bara utgå (dvs ej visas utåt) och det andra laget kommer helt enkelt gå vidare till nästa skede i slutspelet.

Matcher som inte kommer spelas på grund av tomma platser kallar vi för Gömda matcher i systemet. Gömda matcher syns alltså inte utåt, men syns fortfarande i spelschemat i programmet samt på domarschemat. För att undvika att t.ex. en domare dyker upp på en spelplan bör ni ta bort schemaläggnignen av matchen, ta bort domartillsättningen eller ta bort matchen helt och hållet.

Alternativ 3: Ställ in W.O. (walk over) på matcherna med det aktuella laget

Om ett lag uteblir från sin match räknas detta i de flesta sporter som en Walk Over och i tävlingsbestämmelserna finns oftast rutiner för hur detta skall hanteras. Vanligtvis tilldelas det andra laget seger med ett förutbestämt matchresultat (i fotboll är det exempelvis vanligt med 3-0). Denna metoden kan givetvis också användas om ett lag drar sig ur sent ur turneringen. W.O. resultat matas in manuellt av turneringens sekretariat. Man behöver inte vänta till matchen skulle ha spelats, utan en W.O.-match kan läggas in långt i förväg. I samband med att man registrerar resultatet kan man kryssa i en kryssruta för just WO. Detta åskådliggörs i matchresultatet på webben och i appar genom att ett W visas bredvis resultatet.

Se även: 

Fick du svar på din fråga?